Onze bekkenfysiotherapeut Carel Jan van der Heide werd voor het dagblad AD geïnterviewd over urineverlies. Wat vindt hij als bekkenfysiotherapeut van deze drie fabels?

Fabel: alleen ouderen en vrouwen die een kind hebben gekregen hebben er last van

Echt niet. Ook mensen die te lang moeten zoeken naar een toilet of op een trampoline springen, verliezen geregeld druppels urine en soms een hele plas. ,,Zelfs relatief jonge vrouwen hebben er last van, bijvoorbeeld doordat ze slap bindweefsel hebben. En bij kinderen zie je het geregeld”, zegt Laetitia de Kort, uroloog bij het UMC Utrecht. ,,We beschouwen urineverlies bij slapende kinderen tot 7 jaar als normaal, maar daarna hebben ze vaak ook nog moeite hun plas op te houden.”

Bij volwassen mannen komt incontinentie ook regelmatig voor, stelt bekkenfysiotherapeut Carel Jan van der Heide. Hij behandelt mensen in het Tergooi Ziekenhuis, bij Andros Mannenkliniek en Gynos Vrouwenkliniek. ,,Bij mannen is het meestal het gevolg van een operatie vanwege een vergrote prostaat of prostaatkanker. Naderhand krijgen ze vaak te maken met ongewild urineverlies.”

Vrouwen hebben er overigens vaker last van dan mannen. Hun plasbuis is korter, waardoor deze ‘minder vermogen’ heeft om langere tijd af te sluiten. Bovendien kan het steunweefsel van de bekkenbodem verzwakken na een zwangerschap of bevalling. Soms verergert de overgang de klachten, omdat het slijmvlies van de urinebuis dan dunner wordt. Daardoor wordt die minder dichtgedrukt.

Fabel: als je urineverlies wilt voorkomen, moet je zo min mogelijk drinken

Dat lijkt voor de hand te liggen, maar het omgekeerde is waar: wie te weinig drinkt, krijgt juist meer last van ongewild urineverlies. Bekkenfysiotherapeut Van der Heide legt uit waarom: ,,Als je weinig water binnenkrijgt, zitten er relatief meer afvalstoffen in je urine en wordt die geconcentreerder. De blaas raakt dan geïrriteerd, waardoor deze steeds minder urine kan vasthouden. Genoeg drinken is dus belangrijk. Drink ook weer niet te veel, want dat geeft andere klachten. Dagelijks zo’n twee liter is genoeg.”

En let op met bepaalde voedingsmiddelen, adviseert uroloog De Kort. ,,Koffie, gekruid eten en citrusvruchten prikkelen de blaas. Alcohol en koolzuur ook. Daarom moet je zo snel naar de wc nadat je een biertje hebt gedronken. Wie te weinig vezelrijke voeding eet, kan ook problemen verwachten, omdat dit een verstopping in de darm kan geven. Een volle darm drukt stevig op de blaas, wat de kans vergroot op ongewild urineverlies.”

Fabel: incontinentie is niet te behandelen

Veel mensen generen zich er zo voor dat ze geen dokter raadplegen. Zonde, zegt ook De Kort, want er zijn zeker behandelingen mogelijk. Bij stressincontinentie zijn goede resultaten te boeken met bekkenfysiotherapie. ,,Met de juiste oefeningen kun je leren je bekkenbodem te versterken”, zegt Van der Heide. ,,Soms heeft dat niet het gewenste effect. Naarmate we ouder worden, daalt de kwaliteit van het steunweefsel. Dan is een operatie vaak het beste alternatief.”

Bij aandrangincontinentie moet de blaas als het ware opnieuw worden getraind, zegt hij. ,,Het is belangrijk te leren uit te plassen, de blaas moet helemaal leeg. Daarna bouw je het volume dat je kunt opslaan geleidelijk op, totdat er weer een normale plasfrequentie ontstaat. Om goed leeg te plassen moet de bekkenbodem goed kunnen ontspannen.” Er zijn ook medicijnen die helpen de blaas te kalmeren, voegt De Kort toe. ,,Soms wordt de spierverslapper botox er ingespoten. De blaas trekt hierdoor minder vaak en minder heftig samen, waardoor het aandranggevoel vermindert.”

Bron: AD

 

Lees verder over bekkenfysiotherapie >

Lees verder over Carel Jan van der Heide >

 

Neem contact met ons op 026 389 1753

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor de nieuwsbrief